sobota 2. července 2016

Shlednání v Kapušanech

  Cesta do Prešova je celkem příjemná, bez zvláštních událostí a nepříjemností. V horách bylo poměrně chladněji a tak mě čeká větší teplotní změna z dvaceti stupňů na třicet. V Prešově pak přesedám na vlak do Kapušan, ve vlaku je wifi a tak akorát přesně před odjezdem mám zprávu od mamky. Posílá mi videa s pozdravem od babičky, které mám pak v Kapušanech přehrát. Trefila se přesně do okamžiku, kdy jsem na síti, jinak nevím, kde jinde bych pak na vesnici hledala připojení. Třeba je to náhoda, ale mě to dává jen dobrý pocit, že všechno je správně v pravý okamžik,  tak jak má být.



Po krátké jízdě vlakem už vystupuji v Kapušanech. Nádraží je malinké, všude je klid a první co zaujme mou pozornost je Kapušanský hrad. Vůbec nevím kam mám jít, ale pár lidí tu vystoupilo se mnou, a tak se rozhodnu je následovat. Venku je fakt vedro a s těžkou krosnou se mi jde celkem pomalu. Místní obyvatelé které potkávám nejsou asi zvyklí na cestující s báglem, karimatkou a spacákem, pravděpodobně si říkají, cože to táhle někoho zrovna sem, a já asi vypadám, že jsem přišla z jiného konce světa.
   Vyberu si správnou cestu, protože za nedlouho se ocitnu u kostela a hlavní silnice a Coopu. Chvíli pátrám v mapě na informační tabuli, ale nakonec se rozhodnu optat se obyvatelky Kapušan na ulici Androvu. Místní přízvuk má fakt své, ale nejsem žádné béčko, abych z toho nerozumněla aspoň něco. Babička mi vyprávěla, že barák, který mám najít je hned přes silnici naproti autobusové zastávce u parku. Silnice je velmi frekventovaná a hlučná, což za doby, kdy tu žila a jezdila sem, určitě takové nebylo, park má oplocení, ale zastávka je stále pořád na tom samém místě.
 
   Přicházím k domu a zvoním na zvonek u branky. Trošku si připadám divně, nikdo mě vlastně nezná, ale říkám si, že pobudu tak dve hodinky a zase pojedu dál. Nikdo nepřichází i když okna jsou otevřená. Soused od naproti mi říká, že mám jít dovnitř, že určitě jsou doma. Babička je připravila dopředu na to, že mám přijet, jen ale nikdo nevěděl přesně kdy. Když mi pak paní Magda přijde otevřít, hned mě zve dál a já se seznamuji s její dcerou, což je tedy neteř mé babičky a sestřenice mé mámy. Společně chvilku sedíme a spíše se mě ptají na zbytek příbuzenstva v Čechách. Řekla bych, že je to takové jakobychom si neměli co říct, ale je to tím, že se my konkrétně neznáme, ale jinak je zřejmé, že jsou moji návštěvou potěšeni. Hned jim přehraji pozdrav od babičky a pozdějí nahraji jeden zpětně, ktreý pak pošlu do Čech. Aťa mě pak bere na místní hřbitov abych viděla kde leží rodiče mé babičky, asi to zní divně, chodit se dívat a hrob, ale mě to přijde zvláštně zajímavé.
   Potom jdeme navštívit Ati sestru, nejstarší se sourozenců, Evu. Ta o mé návštěvě také ví, a vítá mě s nadšením. Čím víc si povídáme a vzpomíná se, tak je to veselejší. Máma mi odkonce zavolá, dávám mikrofon nahlas, takže na nekolik minut všichni společně oživí svoje vzpomínky, a ve mě v ten okamžik vzplane příjemný pocit spojení se s rodinou, které se dlouho neviděli, a žijí každá na jiném konci, dnes už dvou různých zemí. Poznávám ještě jednoho ze sourozenců, Jozefa, kterému říkají Ďuro. Následně i manželé Evi a Ati a jejich děti. Eva mi nabízí, abych jednu noc u ní zůstala, a tak nakonec souhlasím a večer máme společnou veřeři venku, a je to jako kdybych je znala všechny odjakživa. Eva mi říká, že by ji mrzelo, kdybych nezůstala, a cítím, že jsou všichni mou návštěvou tak trochu poctěny. Jsem pozvaná přijet určitě zase někdy příště, ale tentokrát mám dát vědět dopředu, prý aby mi stihli uklidit a připravit pokoj a usmažit řízky!

Jsem opravdu ráda, že jsem takovou cestu uskutečnila. Již delší dobu jsem ji chtěla podniknout, a tak se teď stalo a bylo to moc krásné. Eva mě druhý den ráno doprovází na vlak, já mám před sebou cestu tentokrát do Košic, poslední zastávku na Slovensku. Cítím, jak se můj čas na Slovensku blíží pomalu ke konci, ale zároveň mám toho ještě dost před sebou jinde. Za dva týdny, co jsem tu, jsem toho zažila mnoho dobrého, a věřím, že v podobném duchu to bude pokračovat nadále. 



Žádné komentáře:

Okomentovat