středa 30. listopadu 2016

Jak se točí seriál



  Nový seriál s pracovním názvem Svět pod hlavou se natáčí v severních Čechách, vedle dalších lokalit, již od léta. Tentokrát jsem měla i já možnost stát se trošku součástí. Je to seriál kriminálních příběhů, kdy se ocitneme i v roce 1982. Více doporučuji přečíst tady.
   V pondělí jsem tedy šla na kostýmní zkoušku, kde na mě navlíkli sukni, svetr a kabát s kabelkou. Nejprve jsem se cítila trochu jako „socka“, co nakupuje v nejlevnějším sekáči. Když se ale ocitnete na place s ostatními účinkujícími včetně a hlavně mezi herci, hezky pěkně do té doby zapadnete. Teprve při kostýmce mi řekli, že pojedeme na Kolibu do Litoměřic. Na druhý den byl sraz na stejném místě, kde pobíhala zkouška kostýmů, v bývalém hotelu Grand, už v půl čtvrté ráno. Celkem nás odjíždělo asi osm minibusem České televize. Venku byla ješte tma a fakt hodně mrzlo, v silonkách a střevíčkách jsme si opravdu všechny ženy a dívky užily!

   Na Kolibě nás nejprve pěkně usadili do jídelny a já okukovala co mají herci a crew za snídani, která nám byla také k dispozici, ale až po té co na nás zbude a za poplatek, na který jsem se ani raději neptala. Jestli si někdo myslí, že herci se nasytí ráno u Švédských stolů, nenechte se zmýlit. Co jsem viděla, byly párky, rohlíky a nějaké marmelády!
   Z jídelny jsme byli přesunuti do koridoru mezi východem a schody hotelu, no prostě jsme se pletli do cesty, a nějakou tu hodinu jsme trávili čekáním. Nebyla to moje první natáčecí zkušenost, takže vím, že čekání je to, co se nejčastěji odehrává. Alespoň tedy na pozici jako je kompars. Zahlídla jsem Jana Budaře, potom okolo nás prošel Igor Chmela, začínalo se to všude možně hemžit různými lidmi. Někteří herci okolo nás prošli naprosto bez pozdravu, ale jiní byli přátelští. Bohužel Ivana Trojana jsem se nedočkala, ale jiní měli štěstí. Vyprávěla mi jedna účastnice, že při natáčení v Ústí se s ním vyfotila. Také bylo vtipné popisování natáčení výbuchu v Setuze, museli okolo běhat s plynovými maskami. Tomu jsem se já vyhnula, naštěstí.

   Zpět tedy na Kolibu. Naše skupinka byla již v prvním obraze, naběhli jsme tedy na plac a nevím jak si to v té rychlosti pan režisér vybral, ale rozsadil nás po restauraci, a mě posadil s jedním pánem ke stolu ke dveřím, což nakonec bylo dobré místo, protože tam totiž scéna začínala i končila. Scény se jedou nejprve na zkoušku, tedy bez kamery, poté s klapkou dokud nezazní známé  „áááá STOP!“ Udělá se několikrát ten samý záběr naostro, poté ještě několikrát z jiných úhlů pohledů, a pak se točí jen detaily, to znamená, že herec odříká třeba jen jednu větu a točí se detail jeho tváře a podobně. S pánem u stolečku v restauraci jsme si jakože vybírali z jídelního lístku a povídali si. Konverzace typu: „tak co, už jste si vybrala, já si asi dám ten řízek, už mám vybráno, je tu zima, jsem zvědavá, jestli zase za sebou nezavrou dveře, tenhle jejich scénář už znám z paměti, hele teď bude zpívat…“ Kdyby vás tedy chtělo zajímat, o čem si ti lidé v restauraci jakože povídají, může to tedy vypadat nějak takhle, pořád dokola a nezáživně, ale třeba záleží na tom, s kým si povídáte.
   Také mi už v ranních hodinách nalili vína. Tedy, nenalili mi čistého vína! Byla to jakási rybízová, strašně kyselá šťáva. A jako panáčky rumu dostávali herci Ice tea, jakou mělo příchuť, to jsem si bohužel nevšimla. Dokonce i jídelní lístek byl napsán na psacím stroji, sice každá stránka obsahovala to samé, ale uchvátil mě Smažák s hranolky za 8 Kčs!

   V divadle herci mluví hodně nahlas, aby je bylo slyšet. Zato při natáčení musí být všude klid a herce pomalu ani neslyšíte. Kromě dříve již jmenovaných jsem měla možnost tedy strávit čas v jedné místnosti ještě s Maruškou Doležalovou, a Janem Neužilem mladším. Nijak jsem si nepřišla zvláštně. Atmosféra natáčení mě baví, herci jsou lidé sice známí, ale lidi jako my, kteří si v každé chvilce volna vytáhnou telefony a vyplňují si tak čas se svým mobilem. Baví se stejně jako my, řeší stejné věci jako my, Nakonec je to práce, kde se stává někdy v časech nehorázných, chodí se v krátkém oblečení v časech zimních, nebo jiných namáhavých situací. Výhodu měli herci v tom, že dostali pod stůl topeníčko, zatímco nám u dveří byla zima. Ale na čaj, kávu a hlívovou polévku k obědu (kterou my jsme nedostali), si stejně tak museli zajít v té zimě ven do transportu.
  Tak to vidíte, zas takový Hollywood to není.

  Fotku s hercem sice nemám, ale zato jsem se každému herci podívala do očí. Co je taková fotka, oproti osobnímu setkání!
  Nebudu přímo jmenovat, ale s některými by se mi možná nepracovalo lehko. Je to sice jen chvilka, nebo okamžik strávený v blízkosti, vím, že mají plnou hlavu scénáře a podobně, ale myslím, že říci „dobrý den“ nebo „s dovolením“, to by nikomu pusa neupadla…

   Potom co nás už nepotřebovali, odjeli jsme zpět do Ústí, dále se ještě natáčelo na Lidickém náměstí v Mléčném baru, ale to už se mě netýkalo. Odnesla jsem si kromě zážitku i nějaký ten peníz. Občas se podívám na stránky agentury, co se kde natáčí a koho hledají, někdy možná něco ráda zase vyzkouším. Je však pravdou, že mě to pořád více táhne k divadlu. Jen asi pořád nemám takovou odvahu, jít se optat někam přímo…


Žádné komentáře:

Okomentovat