úterý 18. října 2016

Poslední postřehy z Balkánu

   Za pár dní mě čeká opět odjezd do Srbska a já ještě nemám dopsané poslední střípky z mých letních cest. Tvrdit o tom, že nemám inspiraci je už spíše alibistické, prostě a jednoduše, dneškem vypínám režim spánku! Člověk má o samotě tendenci moc přemýšlet, analyzovat a řešit pořád dokola jedny a tytéž myšlenky. A tím zase vydávat energii ne neprospěšné věci, a nic kloudnýho nedělat. Navíc je to únavné. 
 
Čas jen tak plyne, a nic užitečného nečiním. Takže dneškem tím končím. Když budu odpočívat a nic nedělat, tak pak zaslouženě. Teď už žádné lelkování, přemýšlení o zbytečnostech, které takto stejně nezměním.
   Než tedy znovu odjedu, jsou tu body a postřehy ze Srbska a Černé hory. Ne všichni, kteří také tyto země navštívili, musí se mnou souhlasit, ale je to tak, jak jsem to vnímala já.


  • Jestliže vám někdo poradí název místa nebo ulice, ještě nejásejte, pokud zrovna neumíte Srbskou azbuku. Číslování ulic má také svůj vlastní (ne)systém, o tom jsem psala ve článku Dvě noci v Bělehradu
  • Na Bakánu se zdá, že má každý děsně moc na spěch autem, všude pořád troubí, jezdí i na červenou, to znamená, čekáte-li na zeleneou u přechodu a ona náhle naskočí, ještě se radejí třikrát rozhlídněte, protože to řidiče dozajista nezajímá!
  • Porušování pravidel je normální. Nápisy jako VSTUP ZAKÁZÁN, ZÁKAZ KOUŘENÍ, a podobně nikdo moc nebere vážně
  • Cestujete-li v Srbsku vlakem, vyjde vás to poměrně levno. Ale čeká vás jízda průměrně 40km/h, s několika zastávkami na kouřovou, a někdy i s tříhodinovým spožděním
  • Cestujete-li autobusem, zjistěte si předem, jestli se je možné nastoupit do autobusu na jiné zstávce než na nádraží. Pokud totiž použijete k nástupu nádražních prostor, k běžné ceně jízdenky vám naúčtují poplatek za vyzužití právě těchto prostor
  • Na Balkánu neznají dobře naši vlajku. V Černé Hoře u hotelu na pláži a dokonce v hostelu, kde jsem byla ubytovaná, měli naši vlajku obráceně, a to tak, že červená byla nahoře a bílá dole
  • Do piva dávají kukuřici. Nejznámější pivo v Srbsku je Jelen
  • Plazma jsou nejznámější sušenky, které mají název zřejmě podle toho, že obsahují živiny (minerání látky a vitamíny), jako obohacení. Dávají je snad skrorem do všeho. Naštěstí ještě ne do toho piva
  • V Srbsku často nevracejí drobné
  • V Srbsku poměrně bežně narazíte na, tak zvaný, Turecký záchod.
  • Řeknou-li vám v Srbsku Napravo, znamená to Rovně
  • Na Balkánu mají nějaké potíže s internetem
  • Na Balkánu jsou lidé nápomocní, i když se to zprvu nezdá celkem vstřícní a pohostinní
  • Rakija je v podstatě Slivovice, stějně tak jako u nás, pálenka z různého druhu ovoce, která se neodmítá
  • Sláva je oslava svatých. podle tradice a historie, jde o rodinnou sešlost, kde oslavují například Svatého Lukáše. Je to oslava Pravoslavné víry.
  • Pokud si v Srbsku koupíte nanuk u stánku, nebo takovém tom venkovním pultíku s mražáky, prodavačka vám ten nanuk i rozbalí a zahodí za vás obal. Nejprve mi to přišlo netaktní, že mi to rozbaluje někdo cizí, ale pak jsem si všimla, že to dělají bežně a lidi si to tak od prodavačů normálně berou
  • Na vesnici s vámi půjdou třeba i několik kilometrů, aby vám ukázali cestu, a to je ještě čeká cesta zpět (za takovou ochotu se často nabídne dotyčným práve Rakija nebo cokoliv jiného k snědku)
  • Přestože rajčata jsou velice levná záležitost, zdravou stravu v těchto zemích budete hledat těžko, jsou to jedlíci smaženého masa

   Srbsko, ačkoliv jsem tuto zemi opomíjela a říkala si, že ji minu a hnala se k moři, nakonec se tam vracím a moc ráda. Jak už jsem asi v předešlích článích psala, nevím čím to je, ale cítila jsem se tam přirozeně, našla kamarády a teším se na znovusetkání a potkání nových lidí v nastávajících dnech.


Žádné komentáře:

Okomentovat